Saturday, 12 November 2011

INSPIRASI DAN IMAGINASI KANAK-KANAK


Kanak-kanak merupakan golongan yang kaya dengan inspirasi, aspirasi dan imaginasi. Namun begitu, jika mereka tidak berupaya memaparkan dalam bentuk kata-kata atau susunan perkataan yang berkesan maka kita tidak akan memahami apa yang ingin disampaikan oleh mereka. Lukisan merupakan media atau alat perantara komunikasi yang gemar digunakan oleh kanak-kanak terutamanya meluahkan inspirasi, aspirasi dan imaginasi mereka. Berpandukan hasil kerja murid, kita mampu menyelami dan menyelusuri perasaan murid-murid kita.

Berikut adalah ulasan saya tentang hasil kerja dua orang murid iaitu Lai Min Xuan dan Akmal bin Harikh.

Tajuk : Rumah Idamanku


Objek-objek seperti rumah, pokok dan rumput yang hijau, pokok bunga, awan dan matahari dan burung-burung yang berterbangan merupakan objek-objek yang tidak dapat dipisahkan dari kotak imaginasi kanak-kanak. Dari sini, jelaslah kehidupan kanak-kanak adalah terlalu akrab dengan objek-objek tersebut membuat corak inspirasi, imaginasi dan kreativiti mereka juga turut cenderung ke arah itu. Lai Min Xuan telah menggambarkan sebuah rumah yang cantik, persekitaran yang menghijau dan nyaman serta sekeluarga yang bahagia sebagai hasratnya dalam memenuhi konsep “Rumah Idamanku”.



Biasanya murid akan mewarnani rumah Melayu yang diperbuat daripada papan dengan warna coklat sahaja. Tetapi pelajar ini telah menunjukkan kekreatifan dan keberaniannya dalam bermain dengan warna. Tingkap dan pintu rumah idamannya “dicatkan” dengan warna yang cerah dan menarik serta dihiasi dengan corak yang cantik. Budak Melayu yang berdiri di tepi rumah dengan wajah yang riang menandakan kepuasan dan kebanggaannya dalam membina rumah idamanya yang cantik dan menarik selain dari objek-objek sampingan seperti pokok yang berbuah, bunga, awan dan matahari.

No comments:

Post a Comment